Forbrukerkjøp "som den er" - er det lov?
Mange tenker at selger fraskriver seg alt ansvar ved salg av bil eller lignende «som den er».
Slik er det imidlertid ikke. Denne artikkelen vil redegjøre for forbrukerkjøp og dine rettigheter når selgeren har tatt et såkalt «som den er»-forbehold.
Lovlig men begrenset av forbrukerkjøp-loven
Det er i prinsippet lovlig å fremsette «som den er»-forbehold. Forbrukerkjøpsloven § 17 begrenser imidlertid de negative virkningene for forbrukeren når det er inngått et kjøp med et slikt forbehold. Etter § 17 kan forbrukeren uansett gjøre gjeldende som en mangel visse forhold som ellers ville være omfattet av avtalens forbehold. Dette betyr at kjøperen har visse minstekrav til tingen, selv om kjøpet ble inngått med et «som den er»-forbehold. Det er ikke mulig for selgeren å avtale seg bort fra denne bestemmelsen ved avtaleinngåelsen. Bestemmelsen kan således aldri fravikes til ugunst for forbrukeren.
Selgeren kan ikke avtale seg bort fra visse minstekrav
Hovedregelen i forbrukerkjøp, er at salgstingen ikke har en mangel hvis den er i samsvar med avtalen, jf. § 15 første ledd. I § 17 ligger det derfor en begrensning i forhold til hovedregelen i § 15. Dette illustrerer dermed at selgeren aldri kan avtale seg bort fra visse minstekrav til salgstingen.
Kjøperens vern etter § 17 vil gjelde både der selgeren har tatt et uttrykkelig «som den er» forbehold for å varsle om at selgeren er uten kjennskap til salgstingens egenskaper. Og i tilfeller hvor «som den er»-forbeholdet brukes som en standardklausul ved bruktbilkjøp ol.
Mangelstilfellene i forbrukerkjøp
Etter § 17 første ledd bokstav a foreligger det en mangel når:
Tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers
Det kreves ikke at tingen skal være i «vesentlig» dårligere stand, det er tilstrekkelig at den er i «dårligere stand» enn forventet. Det er altså ingen krav om et utvilsomt misforhold mellom kjøpers forventninger og tingens stand. Men kjøperen kan likevel ikke stille urealistiske forventninger til tingen på bakgrunn av forbeholdet. Det følger jo ofte av kjøpets karakter ved de typiske «som den er»- kjøpene at kjøperen ikke kan forvente seg en gjenstand som er feilfri, og at kravene til vedlikehold gjerne er større enn ved kjøp av en sammenlignbar ny gjenstand.
Det foreligger også en mangel dersom det «foreligger forhold som nevnt i § 16 første ledd bokstav b eller c». Dette innebærer at det vil foreligge en mangel dersom selgeren har holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om salgstingen.
Kan foreligge mangel
Selv om en ting er «solgt som den er» eller med lignende forbehold, vil det foreligge en mangel dersom selgeren har holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om den, eller dersom tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet har grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. Dette følger av forbrukerkjøpsloven § 17, som er en bestemmelse som aldri kan fravikes til skade for kjøperen. Du kan altså gjøre krav gjeldende overfor selgeren, selv om selgeren har forflyttet risikoen over på deg som kjøper.
Fri rettshjelp via innboforsikringen
Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til kr 100 000. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Våre advokater kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.
Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.
Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Våre advokater vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.
Relaterte saker:
Forbruker fikk medhold i tvist om betaligssum
Hva er en mangel i forbrukerkjøpslovens forstand?