Bilen hadde mange feil og mangler - ville heve kjøpet


Saken dreide seg om et bruktbilkjøp, hvor kjøper krevde heving av kjøpet. Bilen var en Volkswagen Passat 2001-modell og hadde blitt kjøpt for 27 500,-.

Kilometerstanden var ved kjøpet oppgitt til å være 186 694 km. Videre hadde bilen blitt solgt «som den er».

Bilen mistet motorkraft

En måned etter overtakelsen oppdaget kjøper problemer med bilen i form av at den mistet motorkraft, hostet og «oppførte seg rart». Den brukte også mye olje. Kjøper sendte bilen på verksted, men etter allerede en måned kom probleme tilbake igjen. Etter nok et mislykket reparasjonsforsøk på verksted fremsatte kjøper en reklamasjon overfor selger. Av verkstedet ble det oppgittt at de samlede reparasjonsomkostningene ville beløpe seg til 44 685 kroner dersom dette skulle foretas retting.

Var problemene med bilen en mangel i lovens forstand?

Retten konstaterte først at det var kjøpsloven som regulerte forholdet, ettersom begge parter var forbrukere. Deretter ble det vurdert om problemene med bilen utgjorde en mangel i lovens forstand. Mangelsvurderingen berodde på om bilen var i «vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers» jf. kjl. § 19 (1) bokstav c. Det at utbedringskostnadene utgjorde 160 % av kjøpesummen tilsa at bilen var i vesentlig dårligere stand. Dette måtte imidlertid tas i betraktning at bilen var 13 år gammel, slik at kjøper må regne med at det oppstår feil, og at utbedringskostnadene kan bli betydelige. Etter rettens syn forelå det likevel en mangel. Sentralt ved denne vurderingen var det at retten mente selger kunne bebreides for at han ikke hadde opplyst om en mulig defekt i bilens sylinder.

Hevingsspørsmålet

Deretter var spørsmålet om kjøper av bilen hadde rett til å heve kjøpet. Det er et vilkår for å heve kjøpet at mangelen utgjør et «vesentlig kontraktsbrudd» jf. kjl. § 39. Det følger av rettspraksis at dette innebærer at kjøper må ha en rimelig grunn for å si seg løst fra kontakten.

Retten la i denne sammenheng vekt på at det forelå et betydelig avvik fra kontraktsmessig oppfyllelse, at selger kunne bebreides og at øvrige misligholdssanksjoner ikke var aktuelle på grunn av forholdet mellom utbedringskostandene og bilens verdi.

Erstatningsspørsmålet

I tillegg til medhold i krav om heving fikk kjøper også medhold i kravet om erstatning for det tap han hadde lidt som følge av mangelen. Dette omfattet både reparasjonskostnadene på 4853 kroner og utgifter til forsikring av bilen på 10 438 kroner. Selger ble etter dette dømt til å betale erstatning på 18 781 kroner.

Fri rettshjelp via innboforsikringen

Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Våre advokater kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.

Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.

Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Våre advokater vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.

Har bilen du har kjøpt, feil og mangler?

Kontakt Osloadvokatene
ved advokat Heidi Kristin Åsvang
Epost: aasvang@advokat.no eller telefon 930 01 850

Relaterte saker:

Nykjøpt elbil hadde ikke den rekkevidde som opplyst
Kjøpte fuktskadet bobil