Fastpris er fastpris

I denne saken var spørsmålet hva som omfattes av fastpris. Den saksøkte tok kontakt med Osloadvokatene og vant saken.

Hva handlet saken om

I denne saken dreide spørsmålet seg om hva som var omfattet av fastpris, og hva som falt inn under tilleggsarbeid. Den saksøkte mente at arbeidet som ble gjort med vinduer, falt inn under fastpris. Saksøkeren mener på sin side at dette var såkalt «tilleggsarbeid». Saksøkte tok kontakt med Osloadvokatene for å bistå i saken.

Kontrakt og avtale om fastpris

I tvistesaker der det er spørsmål om pris, blir ofte tolking av kontrakten eller avtalen avgjørende. I herværende sak forelå det en kontrakt som ble underskrevet før arbeidet startet. Her kommer det frem at dersom det er behov for tilleggsarbeid, skal den saksøkte kontaktes og det skal gjøres en skriftlig avtale. I denne saken falt dermed tilleggsarbeidet inn under fastprisen, siden kontrakten for tilleggsarbeid ikke ble fulgt.

Fastpris

Fastpris er den avtalte prisen som det ble enighet om før arbeidet/tjenesten ble satt i gang. Fastprisen er fast, og kan i utgangspunktet ikke endres. I noen tilfeller avtales det unntak der man går bort i fra fastprisen. I herværende sak forelå det en slik avtale, men avtalen ble ikke fulgt opp riktig. Arbeidet falt dermed inn under fastpris.

Naturlig del av fastprisen

I denne saken gjaldt det fastpris rundt arbeidet med vinduer. Det kommer frem av retten, at arbeidet som ble utført med vinduene er en naturlig del av det som inngår i fastpris. Når man etterisolerer, er man nemlig nødt til å ta ut vinduene. Arbeid med vinduer vil derfor være en naturlig del av jobben som skulle utføres. Videre kom det frem av tilbudet som ble gitt, at arbeidet også inkluderer «vindu montering». Det var dermed klart at arbeidet med vinduer var en del av fastpris. Saksøker har ikke rett på noe tilleggsarbeid utover fastpris.

Konklusjon

Retten kom frem til at arbeidet med vinduer var omfattet av fastpris. Saksøker hadde ikke rett på noe tilleggsbetaling for dette arbeidet. Dette førte til at saksøker ikke hadde rett på å kreve inn en rekke fakturaer, som til sammen utgjorde rundt 28 000 kr.

Rettshjelpsforsikring

I denne saken hadde den saksøkte rettshjelpsforsikring. Rettshjelpsforsikring dekker utgifter til blant annet advokat, når det er en tvist om det som er forsikret. Hjemforsikringen dekker advokatutgifter opp til 100 000kr. Det spiller i utgangspunktet ingen rolle hvor du har forsikringen, da alle forsikringer er slik. Vi i Osloadvokatene tar oss av dette for deg. Du kan lese mer om dette her.