Kjøpte bruktbil med feil ved girkassen - fikk hevet kjøpet og ble tilkjent erstatning


Klient kjøpte en 1996-modell Mitsubishi Eclipse for kr. 55 000. Bilen hadde gått 111 000 km på kjøpstidspunktet. Allerede på vei hjem fra bilforhandleren, oppdaget kjøper feil i motor og girkasse. Kjøper reklamerte dagen etter, og krevde heving av kjøpet.      

Saken gjaldt en bruktbil, der selger var en bilforhandler, slik at forbrukerkjøpsloven regulerte forholdet.

I tillegg til at det var feil i motor og girkasse, ble bilen varm under køkjøring, femte gir hoppet ut, girspaken ristet i tredje gir, det var feil ved bremser og lys, og det var en forferdelig ulyd når bilen sto i fri. Det viste seg at reparasjon ville koste over 45 000,-, hvorav reparasjon av girkassen utgjorde 20 500,-

Mangelsvurderingen

Etter forbrukerkjøpsloven foreligger en mangel ved en gjenstand dersom den ikke svarer til det forbrukeren har grunn til å forvente når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper.

Her var det tale om en 17 år gammel bruktbil som hadde gått 111 000, og som kjøper betalte 55 000,- for. På denne bakgrunn måtte kjøper regne med visse utgifter til vedlikehold og reparasjoner på bilen. Dette innebar at noen av feilene som fulgte med bilen, lå innenfor det som må anses påregnelig ved kjøp av en bruktbil med alder og kjørelengde som denne. Derimot kan ikke feilen ved girkassen ligge innenfor det som må anses påregnelig ved et slikt bruktbilkjøp. Bilen svarte dermed ikke til forbrukerens forventninger, og feilen ved girkassen utgjorde en mangel.

Forholdet mellom utbedring og heving

Selgeren tilbydde seg å utbedre feilen. Det følger av forbrukerkjøpsloven at selgeren kan tilby utbedring dersom dette skjer uten opphold, selv om forbrukeren ikke krever det. Dersom selgeren sørger for utbedring i samsvar med loven, medfører dette at forbrukeren ikke kan kreve prisavslag eller heving, jf. forbrukerkjøpsloven § 29 tredje ledd.

For at selgeren skal ha rett til å utbedre feilen, må utbedringen skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Rettingen må også skje innen rimelig tid, jf. forbrukerkjøpsloven § 30.

I dette tilfellet hadde partene avtalt utbedring to ganger, men dette hadde ikke blitt gjennomført. Den ene gangen hadde ikke selger møtt opp. Det var dermed klart at det ikke forelå grunnlag for ytterligere utbedringsforsøk, da utbedring i henhold til selgers tilbud ikke kunne skje «uten vesentlig ulempe» for kjøper. At selger tilbydde seg å utbedre feilen, fikk dermed ingen betydning for kjøpers rett til å kreve heving av kjøpet.

Heving kan ikke skje dersom mangelen er «uvesentlig»

Vilkåret for å heve kjøpet er at mangelen ikke er «uvesentlig». Dette følger av forbrukerkjøpsloven § 32. Her ville utbedringskostnaden utgjøre 36% av kjøpesummen, slik at det var klart at mangelen ikke var «uvesentlig» i forbrukerkjøpslovens forstand. Kjøper kunne følgelig heve kjøpet av bruktbil..

Erstatning

I tillegg til at kjøperen fikk kjøpesummen tilbake, fikk han også erstatning for utgifter han hadde i forbindelse med kjøpet. Han fikk erstatning for takstrapport, og utlegg i forbindelse med mislykket tur for utbedring hos selgeren.

Fri rettshjelp via innboforsikringen

Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Våre advokater kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.

Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.

Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Osloadvokatene vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.