Hvordan kan jeg kreve omlevering av en mangelfull ytelse?
Omlevering betyr at du får en helt ny ytelse. Dette kan kreves når det du har fått avvik fra de krav til ytelsen som fulgte av avtalen.
Dersom det foreligger et slik avvik, utgjør dette en mangel. Etter forbrukerkjøpsloven § 29 er dette det eneste vilkåret for å ha krav på omlevering. Etter kjøpsloven stilles det et ytterligere krav om at mangelen er «vesentlig». Et omleveringskrav oppstår ikke automatisk selv om det er en mangelfull ytelse. Det er nødvendig at det fremsettes en reklamasjon. For å få medhold i et omleveringskrav må det altså sendes en melding til selger.
For rett på omlevering stilles det visse krav til reklamasjonens innhold og til når den fremsettes.
Reklamasjonens innhold
Det er et gjennomgående krav i lovgivningen at reklamasjonen må inneholde en påberopelse av den aktuelle mangelen. Det må altså fremgå av meldingen til selger at du mener ytelsen er kontraktsstridig. I tillegg kan det være en fordel å angi at du ønsker å gjøre krav om omlevering gjeldende.
Reklamasjonsfrist
I tillegg til at reklamasjonen må inneholde en påberopelse av den aktuelle mangelen er det avgjørende at den er fremsatt innen utløpet av reklamasjonsfristen. Bakgrunnen for at det gjelder slike reklamasjonsfrister er at kjøperen ikke kan gjøre et omleveringskrav gjeldende mot selgeren i all evighet. Selger har behov for forutberegnelighet, samtidig som kjøper må få en viss tid til å områ seg.
Reguleres forholdet av kjøpsloven må reklamasjonen overholde både en relativ og en absolutt reklamasjonsfrist. Den relative reklamasjonsfristen innebærer et krav om at reklamasjonen må være fremsatt «innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde oppdaget mangelen». Den absolutte reklamasjonsfristen stiller krav til at reklamasjonen er fremsatt før det er gått to år fra kjøperen overtok tingen.
Reklamasjonsfristene er i all hovedsak like i forbrukerkjøpsloven. Der presiseres det imidlertid at reklamasjonstiden aldri kan være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Denne regelen innebærer en styrking av forbrukeres rettigheter. I tillegg gjelder det en lengre absolutt reklamasjonsfrist på fem år for ting som er ment å være vesentlig lenger enn to år.
Har du en reklamasjon for en mangelfull ytelse, og behøver advokathjelp?
Kontakt Osloadvokatene ved advokat Svein Wennevik
wennevik@advokat.no eller telefon +47 924 11 010
Relaterte saker:
Heving av bilkjøpet på grunn av feil og mangler
Oppdaget mangler på bolig etter tre år