Gled og falt ned 1,5 meter fra tankbil 


Ved avstigning fra en tankbil mistet sjåføren festet, og falt ned ca. 1,5 meter.

Sjåføren ble påført varig skulderskade, og skaden medførte at han ble 100% yrkesmessig ufør. Spørsmålet i saken var hvorvidt dette var en skade som ble omfattet av ansvaret etter bilansvarsloven § 4.

Hva er bilansvarsloven?

Ved trafikkulykker der motoriserte kjøretøy er involvert, vil bilansvarsloven normalt komme til anvendelse. Hovedregelen er da at ansvarlig forsikringsselskap dekker de tap man blir påført som følge av ulykken. Dette omfatter påførte utgifter, nødvendige og rimelige utgifter til advokat, inntektstap og erstatning ved varig medisinsk invaliditet. Bilansvarsloven gjennomfører et objektivt erstatningsansvar som betyr at loven skal sikre erstatning for skader som biler og andre motorvogner forårsaker. Dette er uavhengig av om føreren kan bebreides. Det avgjørende vil derfor være om det er kjøretøyet som har forårsaket skaden. Denne artikkelen tar sikte på å illustrere hvordan Høyesterett vurderer dette spørsmålet.

Hovedregel: Skade som motorvogn «gjer» gir krav på erstatning

Utgangspunktet etter bilansvarsloven § 4 er at all skade som en motorvogn «gjer» medfører at skadelidte har krav på erstatning fra forsikringsselskapet til bilen. Kunne man anse motorvognen for å ha gjort skade på sjåføren, som følge av at han gled ved avstigning?

Høyesterett påpekte at ansvaret etter bilansvarsloven § 4 er objektivt. Det vil si at motorvognens forsikringsselskap har ansvar for skaden, uavhengig av om noen er å bebreide for skaden. Dette betyr at regelen omfatter enhver skade som har en noenlunde naturlig sammenheng med en motorvogns tilstand, egenskaper eller andre forhold, med mindre skaden er voldt ved at motorvognen brukes til annet formål enn som kjøretøy.

Bedømmelse av en skade

Forarbeidene til bilansvarsloven peker på at ved bedømmelsen av om en skade er voldt av motorvogn, må man vurdere om skaden er knyttet til motorvognens fart, tyngde, lettbevegelighet, motor, signaler og teknisk utstyr for øvrig. Dette medfører at det ikke bare er trafikkskader som omfattes av ansvaret, men også skader ved å bli klemt i en vogndør, slått av en vogndør som åpnes, opprevet eller oppskåret av utstyr i vognen, skader under av- eller påstigning osv. Høyesterett uttalte:
«Selv om det ikke var noen teknisk feil ved tankbilen, var altså den dominerende årsaksfaktoren i denne saken tankbilens utforming og høyde».

Dette ble avgjørende, slik at det ble lagt til grunn at det var bilen som gjorde skaden. Skaden måtte da være omfattet av forsikringsselskapets ansvar etter bilansvarsloven § 4.

Fri rettshjelp i saker om trafikkskade

Den som har blitt skadet i trafikkulykke vil i de fleste tilfelle ha krav på å få sine advokatutgifter helt eller delvis dekket gjennom forsikringsordninger eller gjennom den statlige ordningen med fri rettshjelp. Advokaten som du kontakter vil kunne undersøke hvordan utgiftene kan dekkes i din sak. Vi hjelper deg også med å søke om rettshjelpdekning hos forsikringsselskapet ditt dersom du har innboforsikring eller annen forsikring som dekker kostnadene med din sak.

Har du spørsmål om skader og bilansvarsloven?

Relaterte saker:

Skadet av bagasjeluke – dekkes det av forsikringen?
Psykotisk mann klatret opp på tog og mistet bena