Hva kan du kreve når elektrikerarbeidet ikke er fagmessig?


Håndverkertjenesteloven ilegger håndverkeren en plikt til å utføre arbeidet fagmessig, og til å ivareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. Hva kan du kreve når denne plikten ikke overholdes?

En forbruker inngikk en oppdragsavtale med et elektrikerfirma om renovering av badet. Oppdraget inkluderte også elektrikerarbeidet. Avtalt vederlag for tjenesten var 160 000,-.

Kontroll avdekket feil og mangler

Et og et halvt år senere ble det gjennomført kontroll av forbrukerens elektriske anlegg. I tilsynsrapporten ble forbrukeren pålagt å få utbedret fire forhold, alle tilknyttet til badet. Forbrukeren måtte fremskaffe dokumentasjon på at valgt løsning oppfylte forskriftsmessige sikkerhetskrav, det måtte monteres en utjevningsforbindelse til sluk, montering av jordfeilbryter, og utarbeidelse av nødvendig underlagsdokumetansjon for anlegget inkludert utstedelse av samsvarserklæring.

Reklamerte på elektrikerarbeidet

Forbrukeren reklamerte over samtlige forhold overfor elektrikerfirmaet, og krevde disse utbedret. Kravet inkluderte utbedring av forhold som ikke var priset eller inntatt i tjenestekontrakten, noe elektrikeren ikke gikk med på.  Elektrikeren anså seg ikke forpliktet til å ordne opp i forhold som ikke hadde vært en del av den opprinnelige oppdragsavtalen. Han la videre til grunn at dersom forbrukeren ønsket ytterligere arbeid utført, måtte hun betale for dette.

Behandling i forbrukertvistutvalget

Tvisten ble behandlet i forbrukertvistutvalget. Utvalget tok utgangspunkt i at håndverkertjenesteloven § 5 pålegger elektrikeren en plikt til å utføre tjenesten fagmessig, og til å ivareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. Elektrikeren skal også veilede og samrå seg med forbrukeren i den utstrekning forholdene tilsier det. Er ikke disse pliktene oppfylt, vil dette utgjøre en mangel som gir forbrukeren rett til å kreve prisavslag, heving, erstatning mv.

Elektrikeren må oppfylle lov- og forskriftsmessige krav

På bakgrunn av de fire forholdene som var avdekket i tilsynsrapporten, konkluderte forbrukertvistutvalget med at elektrikerarbeidet ikke var utført tilstrekkelig fagmessig. Utvalget la til grunn at elektrikeren ikke kunne høres med at punktene som ble avdekket ikke var inntatt i den opprinnelige avtalen med forbrukeren. Håndverkeren er forpliktet til å følge lov- og forskriftsmessige krav til utførelsen av arbeidet, og i den grad forbrukeren ønsker avvikende løsninger må håndverkeren i så fall fraråde dette, jf. håndverkertjenesteloven § 7.

I tillegg var det av sentral betydning at beskrivelsen av elektrikerarbeidet i kontrakten var meget kortfattet og generell, slik at forbrukeren ut i fra denne ikke kunne forstå at de aktuelle forholdene ikke var omfattet av oppdraget. Elektrikeren ga en fastpris for tjenesten, og forbrukeren måtte da kunne forvente at arbeidet ble utført fagmessig og i tråd med forskriftene innenfor avtalt vederlag.

På denne bakgrunn ble forbrukeren tilkjent prisavslag på kr 10 000 og erstatning på kr 10 000.

Hva kan du kreve når elektrikerarbeidet ikke er fagmessig?

Når elektrikerarbeidet ikke er fagmessig foreligger flere sanksjonsmuligheter. Du kan for det første holde betalingen tilbake. Du kan også kreve at mangelen rettes. Rettes ikke mangelen kan du kreve prisavslag eller heve avtalen. Du kan i alle tilfeller kreve erstatning.

For at du skal ha kravene dine i behold, er det viktig at du reklamerer innen reklamasjonsfristene. Det kan være hensiktsmessig å ta kontakt med en advokat, slik at du kan være trygg på at rettighetene dine ivaretas på best mulig måte. Advokaten vil bistå deg gjennom hele prosessen.

Fri rettshjelp via innboforsikringen

Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Våre advokater kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.

Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.

Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Våre advokater vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.

Har du kjøpt bolig med mangelfullt elektrikerarbeid?

Kontakt Osloadvokatene
ved advokat Heidi Kristin Åsvang
Epost: aasvang@advokat.no eller telefon 930 01 850

Relaterte saker:

Nyoppusset leilighet var angrepet av rotter
Når kan du heve boligkjøpet