Misligholdsbegrepet og de rettslige følgene
Forbrukerretten opererer med et system hvor begrepene «mislighold» og «misligholdbeføyelser» er helt sentrale for forbrukerens rettigheter.
Det er nødvendig med en viss kjennskap til disse begrepene for å forstå kjøpsrettens system, og dermed hvilke krav som kan gjøres gjeldende overfor selgeren.
Kontraktsbrudd/mislighold
«Kontraktsbrudd» og «misligholdsbegrepet» brukes om hverandre. Mislighold/kontraktsbrudd innebærer at det foreligger et avvik fra kontraktsmessig oppfyllelse, som skyldes forhold som selgeren har risikoen (ansvaret) for. Selgeren har risikoen for tingen før selger faktisk leverer gjenstanden, med mindre kjøper bryter sin plikt til å samarbeide om levering. Da ligger risikoen på kjøper.
Et mislighold vil altså foreligge i tilfeller der oppfyllelsen av ytelsen ikke er kontraktsmessig, altså ikke i henhold til avtalen eller de forutsetninger som ligger bak avtalen.
Mangler og forsinkelser
To hovedtyper av mislighold er mangler og forsinkelser. At det foreligger mislighold i form av forsinkelse, innebærer at ytelsen kommer for sent eller aldri. Mislighold i form av en mangel betyr at det blir ytet for lite, eller for dårlig. Det er altså tale om mangler ved kvantiteten eller kvaliteten.
I praksis medfører skillet mellom mislighold som følge av forsinkelse og mislighold som følge av mangler, ulike krav. De ulike situasjonene reguleres av ulike lovbestemmelser, slik at det er helt nødvendig å skille mellom disse kategoriene. Det er imidlertid ikke alltid enkelt å skille mellom forsinkelse og mangel.
Et eksempel på dette er situasjonen hvor selgeren leverer for lite. Utgjør dette en kvantitetsmangel eller en forsinkelse? Etter kjøpslovens system beror dette på hvorvidt selgeren har avsluttet leveringen eller ikke, jf. kjøpsloven § 43.
Misligholdsbeføyelser
Misligholdsbeføyelser er tiltak som kjøper kan iverksette når kontrakten misligholdes. Dette er sanksjoner som iverksettes ved kontraktsbrudd, og som har som formål å gjenopprette balansen i kontrakten.
Du kan iverksette ulike misligholdsbeføyelser for de ulike kategoriene av mislighold.
Misligholdsbeføyelser som kan iverksettes både ved forsinkelse og mangler:
Misligholdsbeføyelser som bare er aktuelle ved mangler:
Misligholdsbeføyelse som bare er aktuell ved forsinkelse
Du kan lese mer om misligholdsbeføyelsene ved å klikke på den aktuelle beføyelsen.
Fri rettshjelp via innboforsikringen
Dersom du har innboforsikring, vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Osloadvokatene kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.
Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.
Les mer om fri rettshjelp
Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg kun regning på egenandelen. Osloadvokatene vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.
Dersom du har spørsmål angående mislighold, ta kontakt med advokat Ahlquist
E-post: adam.ahlquist@advokat.no eller på telefon: 934 84 835
Det er alltid hyggelig å bli kontaktet.